Om dragracing

Om Dragracing

Dragracing är en motorsport där det gäller att från stående start köra 1/4 engelsk mil (402,33 m) eller 1/8 engelsk mil (201 m) så fort som möjligt. Sporten härstammar från USA. Första tävlingen i Sverige ägde rum 1968 på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp där man använde långa rakan. Domare för denna tävling för både bil och motorcykel var Allan Persson från Hyllinge. Man kan bedriva dragracing för många olika fordon, så som bilar, motorcyklar, snöskoters, båtar osv. Det gemensamma är att man försöker ta sig från start till mål på kortast tid, oavsett fordonstyp.
Om sporten
Tävlingssträckan är kort och helt rak och i praktiken handlar tävlingen om att få så hög acceleration på fordonet som möjligt, att ta sig från start till mål på kortast möjliga tid. Två fordon tävlar mot varandra åt gången. Man kvalar in i en så kallad stege på ett sätt som liknar en tennisturnering. Varje gång möts två förare varav en går vidare och den andra åker ur tävlingen. Man tävlar tills det bara finns en kvar – den slutlige segraren. Sträckan (ofta kallad stripp eller strippen hämtat från engelskans dragstrip) är vanligtvis 1/4 engelsk mil (402,33 m) men på en del banor körs även 1/8 engelsk mil (201,16 m). Även tävlingssträckan 1000fot (304,8 m) förekommer och körs framförallt p.g.a. säkerhetsskäl av de allra snabbaste klasserna, då sluthastigheten på en längre sträcka annars skulle blir alltför hög. Man mäter tiden på olika ställen under sträckan som körs, för att få en uppfattning hur fort fordonet tar sig ner på banan.
Följande mätpunkter är de vanligaste: Reaktionstid, 60-feet, 100-meter + hastighet vid 100-meter (Dock bara vissa banor i Sverige), 201-meter + hastighet vid 201 meter och 402-meter + hastighet vid 402 meter.
Det svenska rekordet för den snabbaste klassen Top Fuel Dragster är 4,800 sek över 1/4 engelsk mil med sluthastigheten 483 km/tim. Aktuella svenska rekord hittar man på SBF – Svenska Bilsportförbundets hemsida.
Det finns flera permanenta banor i Sverige, Tierp Arena i Tierp, Mantorp Park i Östergötland, Veidec Raceway i Malmö och en i Sundsvall. VEIDEC Raceway drivs av en ideell förening som heter SRIF – Skåne Racers Ideella Förening och banan i Malmö oljehamn är 201 meter (1/8 engelsk mil) lång och där bedrivs verksamhet från maj till september. I Lindesberg invigdes en ny väg som mestadels kan användas för dragracing. Vägen har gjorts bredare och försetts med betongmurar vid sidorna.
Flera flygfält har använts för tävlingar, till exempel i Barkarby, Borlänge, Bulltofta, Eskilstuna, Feringe, Hagfors, Kubbe, Landskrona, Mora, Nyköping, Orsa, Piteå, Tullinge (numera nedlagd), Tierp, Uppsala, Vårgårda, Säve, Bivaröd, och Västerås.
Det finns flera olika klasser i dragracing. Både stora och små får köra. Man får börja köra redan det år man fyller åtta år med Jr Dragster eller Jr. Dragbike.
Klasser ET
Super Pro Street – Kördes 1994 – 2004 och återintroducerades 2010.
Super Small Block – Etablerades under Nordic Pro Street Cup 1994.
Pro Street – Etablerades 1996 som ett alternativ till Super Pro Street.
Street – Startade även den med NPSC 1994 och har utvecklats till Street 10.5.
Bracket – Gjorde sin entré 2002 och har bara vuxit i popularitet. Körs även under namnet ET Pro och ET Super Pro på många ställen.
Gatbil Index A B C D E – Förenklad namngivning av de besiktningsklasser (enl. ovanstående) ned till 7,50 sekunder. Gatbil Index A kör ner till 8,50 sekunder enligt kommande (2013) säkerhetsklass. Körs framförallt av MSDR sedan 2002.

Tävlingskalender
<< Mar 2019 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Våra sponsorer
Logga DG Rör

Logga Enköpings Glastjänst

Logga HG Traktortjänst

Logga Holmbergs El

Logga Idrottshallen.nu

Logga Wibergsrör

Logga Spolpatrullen

Logga Tingslunda

Perssons Åkeri